FANDOM

Tillbaks till Teknologi.

Lista på kommunikationsverktygRedigera

  • Fast telefon - En telefon fungerar genom att ett membran i mikrofonen omvandlar ljudets vibrationer till elektriska impulser och dessa impulser förs sedan över en sladd till mottagaren. I andra änden sitter en högtalare som omvandlar de elektriska impulserna tillbaka till ljud. Beroende på telefonsystem är de elektriska impulserna digitala (1:or eller 0:or) eller analoga.
  • Mobil telefon - Mobiltelefoni är en form av radiotelefoni där bärbara telefoner (mobiltelefoner) med radioteknologi är i kontakt med basstationer och via dem med det allmänna telefonnätet.
  • Hologramsändare/mottagare
  • Radiotelefoni - Radiotelefoni utan mobiltelefoner är lämpligt då de samtalande befinner sig tillräckligt nära varandra för direkt radiokontakt. Mobiltelefoni kräver att basstationer finns inom hörhåll, vilket i allmänhet inte är fallet på öppet hav och inte heller alltid i svår terräng utanför tätorterna. En ytterligare fördel i vissa sammanhang, såsom vid navigering i trånga farleder, nödtrafik, efterspaning och jakt är att alla inom hörhåll kan följa samtalen.
  • Videosändare/mottagare